Köpvillkor

§ 1 Allmänt

Klätterförbundet säljer trycksaker, kläder och andra produkter via klatterforbundet.myshopify.com i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen (Lag (2005:59)).

§ 2 Priser

Alla våra priser anges i svenska kronor, SEK. Klätterförbundet är en ideell idrottsorganisation och är befriade från moms. Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, tryckfel, prisfel, slutförsäljningar, lagerfel, etc.

§ 3 Betalning

Betalning hanteras genom Shopify Payments, som erbjuds i samarbete med Shopify Inc. Du kan välja att betala på faktura eller att betala direkt med kort eller.

Vid betalning med faktura gäller; 50 kr i faktureringsavgift. 30 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning på 60 kr samt en dröjsmålsränta motsvarande 8 %.

§ 4 Personuppgifter

Personuppgifter du lämnar till Klätterförbundet hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen SFS 1998:204 och EU Direktivet 95/46/EC. Genom att lämna dina personuppgifter samtycker du till att vi använder insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig.

§ 5 Fraktavgift

Fraktavgiften bestäms av beställningens vikt. Nuvarande avgifter

Från kg Till kg  Pris kr
0 0,1 20
0,1 0,25 36
0,25 0,5 54
0,5

§ 6 Leveranssätt

Dina varor skickas med PostNord. Normal leveranstid från det att försändelsen lämnar oss är 3 vardagar.

§ 7 Ångerrätt, byte och returer

Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Ångerrätten börjar löpa från den dag du mottagit varan.

§ 8 Återbetalning av retur

Då din retur mottagits, hanterats och godkänts av oss sker återbetalningen enligt konsumentköplagen och senast inom 14 dagar efter det att vi mottagit information om att köpet har ångrats.

§ 9 Reklamation

Varan du köper av oss ska vara felfri vid leverans. Skulle produkten du fått hem ha en defekt ska det anmälas till oss inom 14 dagar från det att du mottagit leveransen. Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att fel upptäckts. Kontakta oss på kansliet@klatterforbundet.rf.se och uppge ditt fullständiga namn, ditt order-/ kvittonummer, en kortfattad beskrivning av orsak till reklamation, en bild på skadan om detta är möjligt samt dina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress).
Vid reklamation står Klätterförbundet för fraktkostnader, kontakta kansliet@klatterforbundet.rf.se för instruktioner.

§ 10 Force Majeure

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i de här villkoren i händelse av ändrad lagstiftning, myndigheters åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

§ 11 Klagomål

Hör av dig till vårt kansli om du har frågor via e-post, kansliet@klatterforbundet.rf.se, eller via telefon 08-699 65 21.

Juli 2021